Hogyan védekezhetünk a (cyber)vírusok ellen?

Influenza- és mindenféle köhögős, krákogós időszakban vagyunk, könnyű vírusokat elkapni. De nemcsak a testünket, hanem a számítógépeinket, hálózatainkat is érdemes védeni a vírusok ellen.

A vírusok mellett számos kémprogram, malware, reklám kerülhet a gépünkre, amelyek talán még veszélyesebbek: gyakran nem hagynak nyomot, nincsenek figyelmeztető jelek, hiszen a kémprogramok gyakran  csak adattovábbításra, böngészőelőzmények vagy a számítógépeinken lévő adatok továbbítására alkalmasak, leállást, “kékhalált” nem okoznak, a netkapcsolatunkat is optimalizálhatják úgy, hogy észre se vegyük az illetéktelen kapcsolódást.

virus

Mik azok a vírusok?

A vírusok olyan számítógépes programok, programrészek, melyek általában kis méretűek, önmagukat képesek reprodukálni és jól rejtőzködnek. Ezek a kártékony programok szinte bármilyen fájltípusban elrejtőzhetnek (.exe, .com .xls .doc vagy akár .pdf-ben is) és céljaik is rendkívül sokrétűek lehetnek a direkt károkozástól, információszerzéstől kezdve egészen a számítógép erőforrásainak megszerzéséig.

Hogyan előzheted meg a vírusfertőzést? Pár egyszerű tanács, ami nem jelent tuti biztonságot, de előnyt jelent a védelemben.

  • Soha ne nyiss meg olyan e-mail-t (se a szolgáltatód, céged által biztosított Outlook kliensben, se webes levelezőrendszerekben pl.: Freemail, Gmail, Citromail stb.), mellékletet vagy hivatkozást, amelynek küldőjét nem ismered, vagy a feladóban nem bízol. Számos adathalász email érkezik szinte napi szinten a spam mappákba, ezeket gondosan töröld – illetve, ha figyelmes vagy, és szeretnél tenni a többi felhasználó érdekében, akkor jelentsd is a mail szolgáltatódnak!
  • Állíthatsz be szűrőket is a mailbox-odban – bizonyos felhasználók email címeit letilthatod vagy kapásból a spam mappába küldheted a leveleiket.
  • Kerüld az olyan e-mail vagy az abban található melléklet vagy hivatkozás megnyitását (mind a szolgáltatód, céged által biztosított Outlook kliensben, mind a webes levelezőrendszerekben pl.: Freemail, Gmail, Citromail stb.)  amely e-mail küldőjét ugyan ismered, de maga a levél küldésének ténye váratlan vagy a levél tartalma és csatolmánya szokatlan, gyanús. Ilyen esetben kérdezz rá, hogy az illető valóban szándékosan küldte a levelet vagy Ő maga is vírusfertőzés áldozatává vált.
  • Előfordulhat, hogy a megszokott email címekről érkező levelek helyett pusztán csak egy-egy betű az eltérés a tényleges és a veszélyforrást jelentő feladó között. Például ha a szokásos service_kukac_cegnev_hu email cím helyett a szervice_kukac_cegnev_hu email cím a feladó, máris gyanakodhatunk…
  • Csak megbízható weboldalakról tölts le állományokat!
  • Kerüld a végrehajtató állományok letöltését (.exe, .com .jpg.exe kiterjesztésű fájlokat)!
  • Ne csatlakoztass megbízhatatlan forrásból származó (pláne, ha csak úgy talált) adathordozó eszközt (pendrive, mobiltelefon, CD/DVD) a számítógépéhez.
  • Megbízható külső adathordozó eszköz csatlakoztatása esetén is futtass le vírusellenőrzést (ha van telepítve a gépedre vírusvédelmi vagy kémprogram-kereső szoftver, ezt vélhetően automatikusan megteszi, de ez persze beállítástól is függ!)

Mit tegyél, ha vírusfertőzésre gyanakszol?

Amennyiben vírusfertőzésre gyanakszol, akkor válaszd le számítógépét a hálózatról (húzd ki a netkábelt vagy kapcsold ki a WiFi routert), illetve

  • kapcsold ki az géped és jelezd ezt egy olyan embernek, aki vélhetően tudja, mit kell tennie (ha a céges géped beteg, keresd az IT-t, ha saját, akkor egy ismerős emberkét) vagy
  • ha elég rátermettnek érzed magad, akkor próbáld meg egyedül megoldani a helyzetet. Használd a géped csökkentett üzemmódját, telepíts víruskereső, -eltávolító szoftvereket, kémprogram-irtókat stb. A neten számtalan ilyen található. Ajánlást azért nem írnék egyikhez sem, mert mindenkinek más igényei, szokásai vannak, más operációs rendszert futtat stb. De minden igényhez van megfelelő megoldás, csak meg kell találni.

Honnan ismerheted fel, hogy vírusfertőzés áldozatává váltál?

Vírusfertőzés tünete lehet:

  • az operációs rendszer bizonyos meghajtókhoz vagy adathordozóhoz nem tud hozzáférni;
  • a számítógép nem indul el vagy bizonytalanul (változó intenzitással, hol nagyon lassan, hol megfelelően) működik;
  • jelentős mértékben lelassul az internet sávszélessége – azaz az oldalletöltések vagy a feltöltés extrém lassú a megszokotthoz képest;
  • a megszokott ikonok másképp néznek ki, mint egyébként;
  • az adatokat nem lehet megváltoztatni vagy menteni;
  • az adatokhoz való hozzáférés hosszabb ideig tart, mint általában;
  • a saját gépeden vagy közös meghajtókon (ha vannak) a korábban lementett dokumentumok fájlnevei, esetleg fájlkiterjesztései megváltoznak.

Tehetsz érte, hogy géped biztonságban legyen!

Kép forrása.

Reklámok

Hogyan védekezhetünk a (cyber)vírusok ellen?” bejegyzéshez ozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s