“Soha nem a téma, a probléma a fontos, hanem az ember, aki telefonál” – Interjú a Pécsi Ifjúsági Lelkisegély Szolgálat vezetőjével

Az internetbiztonsággal foglalkozó Tehetsz érte! kampány cikkeinek egy érdekes állomásához érkeztünk. Úgy gondoltam, a korábbi, lelkisegély-szolgálatokkal foglalkozó posztot követően részletesen be is mutatom azt a két nagyobb hazai lelkisegélyt, akiket ajánlottam.

Elsőként Székely Zsuzsannához, a 137-00 hívószám másik felén lévő Ifjúságért Mentálhigiénés Szövetség képviselőjéhez, a Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány elnökéhez, a Pécsi Ifjúsági Lelkisegély Szolgálat vezetőjéhez jutottam el.

cellphoneCsakegy

Tőle tudtam meg, hogy az Ifjúsági Mentálhigiénés Szövetség működteti a 137-00 hívószámot (a korábban ismert GYITOSZMagyar Gyermek és Ifjúsági Telefonos Lelkisegély Szolgálatok Országos Szövetsége – helyett. A szervezet központja azonban még mindig Győr.) A Szövetséghez több szervezet is kapcsolódik, így például a pécsi Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány is, így az országban több telefonszolgálat működteti a 137-00 hívószámot, ami országosan hívható vezetékes számról és több mobilhálózatból is, hétköznapokon 9-21 óra között.

A szolgálat célja elsősorban gyerekek, serdülők és fiatal felnőttek lelki egészségvédelme, kríziskezelése és öngyilkosság-megelőzése. A lelki elsősegély célja az aktuális lelkiállapotra való reagálás: megnyugtatás, feszültségoldás, megoldáskeresés elősegítése. Ha gyerekről van szó, akkor segítenek neki kitalálni, milyen felnőttekhez fordulhatna, akik segítik őt, ha pedig kamaszról, fiatal felnőttről van szó, akkor igyekeznek támogatni abban, hogy maga találja ki a számára legjobb megoldást.

Ez az ifjúsági lelkisegély 1997 óta működik, a pécsi tagszolgálat 2008 óta. A Pécsi Ifjúsági Lelkisegély Szolgálat Facebook oldala. A fiatalok körében az öngyilkosság a vezető halálokok egyike, ma még mindig hetente két 25 év alatti fiatal végez magával, és harmincszor ennyien vannak, akik megpróbálnak önkezűleg véget vetni életüknek, de életben maradnak. És ennél sokkal többen lehetnek azok, akik gondolnak az öngyilkosságra… A fiatalok számára nagyon kevés segítségkérési lehetőség van, amit nehezít az a korosztályi sajátosság, hogy nehezen találják meg a közös hangot a felnőttekkel. A telefonos lelkisegély egyik nagy előnye, hogy azonnal elérhető, a 12 órás ügyeleti időben bármikor, bárhonnan, hiszen telefon ma már mindenhol van. A másik nagy előny, hogy anonim, nem kell bemutatkoznia a hívónak, annyit árul el magáról, amennyit szeretne, így ez segíti a kitárulkozást, a bizalom kiépítését. A telefon végén pedig nem egy tipikus felnőtt ül, aki okos tanácsokkal látja el a hívót (ilyennel a környezetében találkozik bőven), hanem olyan segítő veszi fel a telefont, aki ítélkezés nélkül, a fiatalt megértve, együttérzően próbál segíteni a hívónak a számára legjobb döntések, lépések megtervezésében.

Rákérdeztem a téma európai, nemzetközi beágyazottságára is. Zsuzsanna szerint minden fejlett országban működik telefonos lelkisegély szolgálat, a lelkisegély mint fogalom és mozgalom az 1800-as évek végén indult útjára, azóta számos kutatás alátámasztja a telefonos lelkisegélyek öngyilkosság-megelőző szerepét, hatékonyságát. Magyarországon csak az 1970-es évektől működnek telefonszolgálatok, hiszen a szocializmusban általában mindenféle lelki probléma tabu volt, az öngyilkosság egyre fokozódó jelenlétét, láthatóságát csökkenteni igyekeztek. Manapság rendkívül alulfinanszírozott a telefonos lelki segítés, az alapvető működési költségeket is nehéz előteremteni.

Talán kevesen tudják, de a vonal másik végén önkéntesek ülnek, olyan emberek, akik életük, mindennapjaik egy részét más emberekre áldozzák. Az önkéntesek olyan emberek – írta Zsuzsanna -, akik fontosnak tartják a társadalmi szolidaritást. Akik jól vannak, és van erejük, idejük törődni azokkal, akik nehézségekkel küzdenek. A pécsi szolgálatnál 19-től 70 éves korig minden korosztályból dolgoznak önkéntesek, mindenki érettségizett, sok a diplomás. Vannak, akik civilben is segítő foglalkozásúak, de egészen más területen dolgozók is csatlakoztak a csapathoz. A lényeg az emberség, a segíteni akarás, és az a nyitott, empatikus szemlélet, aminek gyógyító ereje van. Lelki probléma bármiből adódhat, így minden témában várnak hívásokat.

cellphoneBeszelgetni

Az önkéntesek szakmai felkészültsége megüti a nemzetközi mércét, alapos felkészítésen kell részt venni, mielőtt valaki telefon mellé ül, a képzés a nemzetközi normák szerint történik. 1-1,5 évente szerveznek képzést, Pécsett épp most indult egy 100 órás felkészítő tanfolyam (az interjú március elején készült – a szerk.). Sajnos egyre nehezebb önkénteseket találni, akinek ideje van, pénz szűkében inkább másodállást vállal, illetve akinek sok a saját problémája, az nem tud jól figyelni, jól segíteni másoknak. Nyolc éve, amikor a Pécsi Ifjúsági Lelkisegély elindult, száznál is több jelentkező volt, idén húsz-harminc érdeklődő volt, és sokan visszalépnek, mikor szembesülnek a munka és a tanfolyam komolyságával. Viszont ez egy szép vállalás, és sokat kapnak tőle lelkileg azok, akik a segítésnek ezt a formáját választják.

Más emberek lelki mélységeibe betekintést nyerni kiváltság, megtiszteltetés, csak ezzel az alázattal lehet valaki jó segítő. És a különböző sorsokkal találkozás fejleszti a segítő önismeretét is, ez mindig kölcsönhatás. Nem utolsó sorban pedig ott a jó csapat, fantasztikus érzés olyan emberek között dolgozni, akik hasonló értékek mentén, ugyanazon célokért tevékenykednek, egymást is segítve.

A hosszabb ideje tartó, internetbiztonsággal kapcsolatos sorozat elemeként rákérdeztem arra is, mennyire gyakori, hogy cyberbullying, internetes zaklatás vagy hasonló esetek kerülnek elő a vonalakban. Zsuzsanna elmondta, előfordul, hogy megjelenik a hívásokban az internetes zaklatás, de általában a probléma kísérőjeként. Olyan hívásra nem emlékszik, amikor konkrétan maga az internetes zaklatás állt volna a probléma fókuszában. Az persze gyakori, hogy párkapcsolati gondok, féltékenység adódik egy közösségi oldalon történő zaklatásból, vagy szülőkkel kapcsolatos konfliktus mögött a fiatal és a szülő eltérő internetezési elképzelései állnak. A fiatalok gyakran használják a közösségi oldalakat az identitásuk, a személyiségük megerősítésére, provokatív, néha megalázó fotókat töltenek fel magukról, hogy minél több like-ot kapjanak. A hiányos öltözetben pózoló kiskamaszok viszont rengeteg veszélynek vannak kitéve, és persze a közösségi oldalak nem alkalmasak arra, hogy valaki valós visszajelzéseket kapjon önmagával kapcsolatban. Összességében a legkülönbözőbb témákban fordulnak hozzájuk: iskolai gondok, családi problémák (szülők válásától kezdve az anyagi gondokon, testvérféltékenységen át a bántalmazásig), párkapcsolati és szexuális kérdések, függőség, életvezetési problémák és így tovább.

“Soha nem a téma, a probléma a fontos, hanem az ember, aki telefonál” – sommázta a lelkisegély-szolgálat tevékenységét Székely Zsuzsanna, a Lélektér Ifjúságsegítő Alapítvány elnöke, a Pécsi Ifjúsági Lelkisegély Szolgálat vezetője. A hangsúly a hívó érzésein, támogatásán van. Az önkéntesek azon igyekeznek, hogy a segítségkérő minél jobban átlássa a helyzetét, és képes legyen mozgósítani azokat a lelki és külső erőforrásait, amelyek segítségére lehetnek problémája megoldásában.

Még egyszer a Pécsi Ifjúsági Lelkisegély Szolgálat elérhetőségei:

  • Telefon (hétköznap 9-21 óra között, bármely hálózatból, ingyenesen): 137-00
  • Honlap
  • Facebook-oldal

A képek és a videó a Szolgálat honlapjáról származnak. Köszönöm a lehetőséget és a közreműködést a Pécsi Ifjúsági Lelkisegély Szolgálatnak, különösen Székely Zsuzsannának.

Advertisements

“Soha nem a téma, a probléma a fontos, hanem az ember, aki telefonál” – Interjú a Pécsi Ifjúsági Lelkisegély Szolgálat vezetőjével” bejegyzéshez ozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s